Prawdziwy zielony transport

Szeroka, pusta ulica, piękna pogoda, ludzie wokół patrzący w jeden punkt – na bryłę lśniącego auta, które nie emitując żadnych dźwięków i spalin płynnie sunie środkiem. Aha, oczywiście ma tylko zielone światła. Znacie to? Tak w uproszczeniu wygląda każda reklama samochodów.

Od początku masowej motoryzacji słyszymy zapewnienia, że nowa generacja jeszcze lepszych niż dotąd samochodów rozwiąże dotychczasowe problemy. Obecna wersja tej obietnicy wskazuje na auta elektryczne i autonomiczne, które mają przynieść upragniony przełom. Można by długo pisać, dlaczego tak się nie stanie, ale skupmy się raczej na tym, dlaczego w przypadku transportu miejskiego to rower towarowy jest prawdziwym zielonym pojazdem przyszłości.

Infrastruktura

W przeciwieństwie do aut na prąd, które będą wymagały jeszcze wielu lat rozwoju oraz inwestycji w infrastrukturę np. do ładowania, rowery towarowe mają już dziś wszystko czego potrzeba, by mogły być znaczącym elementem transportu. Od lat miasta na całym świecie inwestują w infrastrukturę rowerową, dotyczy to także Polski, i pomimo braków w sieci dróg rowerowych, już dziś przynajmniej większe miasta stwarzają dogodne warunki do jazdy cargo. Jeśli chodzi o ładowanie, to chociaż punkty ładowania e-bike’ów np. na parkingach pod biurowcami są fajnym pomysłem, to wystarczają przecież zwykłe gniazdka.

Nie można pominąć i tego, że nakłady na infrastrukturę obsługującą rowery są relatywnie małe, wybudowanie drogi rowerowej to koszt rzędu 100 tys. do 1 miliona złotych za kilometr. Zatem cała kompletna sieć dróg rowerowych dla takiego miasta jak Kraków to koszt kilkuset milionów. Tymczasem wybudowanie w stolicy Małopolski Trasy Łagiewnickiej o długości 3,7 km kosztowało prawie 2 mld złotych. Różnica skali jest więc ogromna.

Efektywność

Sukces rowerów cargo jest pochodną wyjątkowej efektywności energetycznej. Rower towarowy o masie własnej 50kg może przewieźć 200kg z czego połowa to waga samego rowerzysty, a druga połowa – ładunek. Wynik ten bije na głowę współczesne auta, które same ważą coraz częściej ponad 2 tony. Taką dwutonową maszyną porusza się z reguły jedna osoba o wadze 80 czy 100kg.

Nic dziwnego, że auta elektryczne wymagają ciężkich pakietów baterii, co kreuje nowy problem – deficyt metali ziem rzadkich np. litu. Nie można w związku z tym zapomnieć, że materiały niezbędne do budowy 1 baterii o pojemności 60 kWh w podstawowym wariancie Tesli model S, pozwoliłyby na wyprodukowanie 120 sztuk baterii do rowerów cargo o pojemności 500 Wh. Każdy kto jeździ już cargo wie, że bateria tej pojemności zapewnia, w zależności do stylu jazdy i obciążenia, zasięg 50 – 100 km w mieście.

Jakość życia

Proszę zauważyć, że w tym tekście o zielonym transporcie ani razu nie pojawił się problem zmian klimatu, których doświadczamy z coraz większą intensywnością. Przyjdzie nam kiedyś jeszcze napisać więcej na ten temat, ale poprzestańmy na stwierdzeniu, że żyjemy w czasach niepewności co do tego, jak będzie wyglądała nasza przyszłość. Pokolenie obecnych nastolatków jest być może pierwszym w ciągu ostatnich stuleci, którego jakość życia znacznie się pogorszy w stosunku do pokolenia rodziców.

Rower towarowy jest odpowiedzią na te wyzwania, a właściwie elementem szerszej propozycji, która pozwoli nam żyć bez utraty komfortu, a jednocześnie obciążać w mniejszym stopniu środowisko. Możemy przewieźć dzieci do szkoły czy przedszkola bez angażowania do tego auta, a także bez wysiłku i stania w korkach. Możemy zjeść ciastko i mieć ciastko.

Przykład tego nowego stylu życia pochodzi z Kopenhaga i Paryż, a także nowo powstałych ekomiast jak wiedeńska dzielnica Seestadt Aspern. W każdym z tych przypadków chodzi o życie bliżej siebie i lepsze korzystanie z zasobów. Chodzi o miasto zwarte, zielone, skoncentrowane na człowieku i jego potrzebach. No i oczywiście z mniejszą liczbą aut, takie o jakim pisze w swej książce “Miasto szczęśliwe” Charles Montgomery.

Cechą wspólną przywołanych miast jest oczywiście także to, że w każdym z nich zobaczymy na ulicach setki rowerów towarowych. To z pewnością nie jest przypadek.

Zobacz pozostałe wpisy